Discussing Strategies for Building Data Literacy

Photo by Chris Montgomery on Unsplash

Wir hatten gestern die Möglichkeit, an der Online-Konferenz “Building Data Literacy with the Teaching Profession at Global Scale” teilzunehmen und hier nicht nur unser Projekt vorzustellen, sondern auch inspirierende Keynote-Vorträge zu hören sowie mit Kolleg*innen weltweit ins Gespräch zu kommen und zu diskutieren.

Die Ziele des heutigen Tages waren hierbei vor allem die nachfolgenden:

This event will bring together teacher organisation staff, academics & others to discuss strategies for building data literacy.

Datafication is reworking all aspects of education today, from the governance of schools and teachers’ work to classroom curricula and pedagogies. Datafication involves rendering human activity into digital data and has become a primary mode of production and control.

Teachers are increasingly required to produce, analyse and use data in their work, but are also subject to the impacts of data use by others such as international organisations, EdTech companies, but also state bodies or evaluation agencies. To enhance teacher professional autonomy today, teachers must understand how data are used to shape schooling, in order to (1) make appropriate use of available data, (2) contest detrimental uses of data; and (3) develop alternative uses of data and/or alternatives to data-driven approaches. This is data literacy.

This event will bring together teacher organisation staff, academics and others involved in data literacy initiatives to discuss needs, challenges and promising strategies for building data literacy with the teaching profession. The aim of the event is to share knowledge and experience, and identify opportunities for further work and international collaboration.

https://www.eventbrite.co.uk/e/building-data-literacy-with-the-teaching-profession-at-global-scale-tickets-130667326491

Wir hatten einen sehr spannenden und inspirierenden Tag und sind mit vielen neuen Ideen und Fragen aus den Diskussionen gegangen. Sehr gerne bleiben wir auch mit den Kolleg*innen in Kontakt, um gemeinsam Strategien zu entwickeln, um (nicht nur) in der Schule Datenbildung zu fördern.

Unser herzlicher Dank an die Kolleg*innen des Education and Social Research Institute (ESRI) der Manchester Metropolitan University und des Research Lab on Digital Education Governance at Helmut-Schmidt-Universität Hamburg für die Organisation! Es ist sehr schön, dass trotz Pandemie ein angeregter Austausch auch im Rahmen von online-Tagungen möglich ist!

Wir freuen uns auf weiteren Austausch in der Zukunft!

Unsere Projektvorstellung in einer der Breakout-Sessions im Rahmen des Workshops

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